våpen del två

Angående det här inlägget.
Jag tänkte inte på en grej när jag skrev det här.
Det finns tjejer och killar som är lite sådär på riktigt. Som inte tar på sig en roll utan som är sig själva.
Och självklart är det inte meningen att det ska vara fel med det.
Precis som att det är dumt med alla dom här som vill väl och tror att dom ska rädda alla från smalhetsen genom att säga att "det är fult att vara smal". När det ju inte är meningen att det ska anses fult att vara smal heller för det finns faktiskt folk som är smala också och det vi vill är ju inte att det är dom som ska må dåligt istället. Utan det som förmodligen dom flesta vill är väl att man ska kunna se skönheten i alla olika sorters utseende.
Och i det där inlägget blev jag lite som en sån som säger att det är fult att vara smal *skäms*
Självklart tycker jag inte att alla måste vara likadana och det finns fler bra egenskaper än att vara exempelvis intellektuell.
Det är inte fel att bete sig på det sättet, bara man inte ändrar på sig själv för att tillfredställa andras behov av makt, det är liksom inte okej att det ska vara mallen, att det ska bli till ett mönster att tjejer/kvinnor ska inta en roll för att ge en man den överlägsenhetskänsla som han trivs med (med det inte sagt att alla män trivs med en överlägsenhetskänsla, jag vet att jag är för bra på att generalisera).
Men i alla fall det är det som inte är okej!
My bad..

Och sen det här med att dom man ska vara arga på är dom som uppmuntrar till sånt här beteende genom att visa uppskattning. Det håller jag med om, jag är svinarg på dom.
Men jag är inte riktigt beredd att säga att det BARA är deras ansvar (även om det till stor del är det) och ingen annans. Det känns ganska fel med tanke på att det i stort sett är att omyndigförklara alla dessa tjejer, göra dom till endast offer, när jag så mycket vägrar tro att alla dessa tjejer är endast offer.

Det kanske är för att det gör för ont att tro det.

/Miriam

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0