Minnena

Alla tittade bara på dom andra. På min snygga bästis mest. Ibland pratade dom med mig. I så fall oftast om hur snygg och charmerande hon var.  Lyssnade på och lagrade varenda positiva ord om mig själv som jag fick höra. Chattade på internet och sa om mig själv att det är förstås väldigt ovanligt att se ut som jag, väga 40 kilo men ändå vara både lång och ha d-kupa. Bara för att få höra att någon ville ha sex med mig. Tanken på att en snopp stod upp för mig var så dödligt smickrande. Trodde ju inte att jag kunde ha den effekten.  Det är så lätt nu i efterhand att se att jag både var smart och snygg redan då. Och jag önskar bara att jag kunde träffa mig själv när jag var 14-15. Vet inte om jag helst vill klå upp mig och säga att "för fan du kanske inte är snyggast i världen men du ser i alla fall rätt bra ut, din bortskämda snorunge" eller om jag bara vill krama mig ödmjukt och säga att "nu känner jag snygg, smart och älskad (inte bara av mamma och pappa) så det är lugnt. Bara å vänta."  /miriam

Kommentarer
Postat av: Daniel

Hej Miriam!



Angående din fråga om sminkning i Korvasbloggen:



Du har rätt, det var klumpigt uttryckt, det har inte med mängden smink i sig att göra och det var egentligen inte det jag menade, utan snarare hur denna mängd var fördelad i ansiktet och hur hon själv trodde att hon såg ut. Syftet med min styvdotters sminkning var aldrig ”att klä ut sig” utan att se äldre och snyggare ut och då kändes det lite jobbigt att veta att de flesta tyckte att det var fult, med en handfull andra elva-tolvåringar som undantag. Och det var inte dem hon ville imponera på. Mest av allt ville hon vara snygg för dem i högstadiet, vilket sannerligen inte lyckades något vidare. Det insåg hon själv ganska snart, men först efter en och annan elakhet från den grupp hon ville tjusa.



Det är gulligt när ett dagisbarn sminkar sig med läppstift i hela ansiktet, men om barnet fortsätter med det upp i skolålder och verkligen tror att alla andra tycker att det är fint så är det upplagt för att det ska bli rätt jobbigt. Om barnet däremot verkligen vill ha det så, trots att det är fullt medvetet om att nästan ingen annan tycker att det är fint eller vuxet, så är det någonting helt annat – ett medvetet och tydligt ställningstagande om hur man vill se ut.



Det där verkar ju onekligen vara en upptäckt man måste göra själv, men det är klart att det känns jobbigt att veta att ens dotter kommer att bli kallad ful av de som hon vill vara fin för. Så med min önskan om mindre smink menade jag främst att eftersom hon uppenbarligen inte kunde sminka sig så att hon blev uppfattad på det sätt hon ville bli uppfattad, så skulle mindre smink minimera skadan. Typ.



Hoppas du förstår vad jag menar.



Vänliga hälsningar

Daniel/Korvaspappa

2011-09-16 @ 13:06:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0