lölö

Har frågat 10 personer om dom är feminister snabbt på typ 5-10 minuter.
Tjejer och killar mellan 16 och 35.
Det var 8 personer som svarade.
Alla sa nej. Exakt alla.
När jag frågade dom om dom är säkra, säkra på att dom verkligen är emot jämställdhet och inte kan se några ojämställda strukturer i vårat samhälle så svarade faktiskt alla. Det var lite förvånande.
En frågade om jag inte också ville känna mig som "en kvinna under täcket".
Nån sa att jag var jobbig.

Men framför allt en tjej fascinerande mig. 16 år och från Gävle.
Hon sa att jag hittade på. Alla har lika löner i Sverige. Allt är helt jämställt i Sverige!
Det var lite uppfriskande med något helt nytt och inte bara svar som typ "knulla din egen farfar fitthora". Någon som hade tankar och egna åsikter. Herregud här är någon som påstår att allt om att det skulle vara ojämställt i Sverige är bullshit helt enkelt.

Jag har hört många gånger att folk säger att "här är det ju så jämställt, titta på kvinnorna i Iran, dom är det synd om på riktigt":
Men jag har aldrig hört (sett) någon förneka totalt att det är löneskillnader mellan kvinnor och män, som bara tror att det är på bluff. Löneskillnaderna har vi ju faktiskt alltid kommit överens om att dom finns, eftersom det är en av dom få grejerna som är mätbara och väldigt lätta för alla att förstå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0