ytterligare en bajsklimp tror jag

Okej en av alla dom där asiga killarna var en riktig liten charmknutte måste jag erkänna. Trevlig, sympatisk och smart.
Därför tog det lite extra emot att ta upp ämnet feminism med honom (eftersom att det är lite det som är grejen, att se hur dessa killar reagerar på feminism eller över huvud taget tjejer/kvinnor som tänker och inte vill ha camsex) och det var väl för att jag kanske lite grann visste att det inte är säkert att jag kommer tycka att han är trevlig, sympatisk och smart längre.
Därför lät jag helt enkelt bli. I en timme.
Tills han sa att "jag är övertygad om att du har fina och härliga ben" (trots att han aldrig sett mina ben varken i verkligheten eller på bild) och jag typ kräktes när jag insåg vilken äcklig liten rackare som kanske sitter och runkar till visningsbilden jag har på msn eller nåt annat obehagligt.
Jag bryr mig i och för sig inte om någon sitter på andra sidan sladden och runkar, bara jag inte har någon aning, bara han inte skriver något ända som känns lite småäckligt och pinsamt. Det man inte vet lider man inte av.
Så vem bryr sig.
Men bara att se en sån mening på sin skärm känns ju så himla äckligt så, tada!
Jag frågade. Varpå han faktiskt var typ den första som ens svarade. fast sen gottgjorde han det med att blocka mig eller bara logga ut väldigt kvickt hehe.

X säger: (23.49.09)
jag är övertygad om att du har fina och härliga ben
Miriam säger: (23.49.43)
visst är du väl feminist?
X säger: (23.50.50)
i den mening att jag ser tjej och kille som helt jämställda såklart!
Miriam säger: (23.51.22)
vadå i den mening?
Miriam säger: (23.51.33)
det är ju det ordet betyder eller hur?
X säger: (23.52.50)
haa jo vet inte varför jag skrev så aaha knasigt men för mig är det så naturlit med jämställdhet att det känns konstigt för mig att kalla mig feminist.



P.S. Är det någon som kan svara på varför man inte kan beteckna sig som en feminist om man nu är det? Jag förstår faktiskt bara inte det.
Kan dessutom hända att jag skickade ett litet mejl till honom i hopp om att han ska få dåligt samvete och framför allt tycka att det är viktigt att våga kalla sig feminist och prata om det, eftersom det är så jag tycker och därför måste det vara den rätta åsikten.

"oj och där loggade du ut.
det kanske inte är lika viktigt att sätta beteckning på det eftersom du är en vit 30 årig man som aldrig har stött på några sådana problem, fått lägre lön än kollegor som gör samma jobb eller fått en fråga om vad hade du på dig och vad hade du druckit."



/Miriam

Kommentarer
Postat av: karin

jag gillar ert projekt!

2008-09-22 @ 18:53:32
URL: http://curri.blogg.se/
Postat av: Patrik

var hans beteende/ord verkligen så förargelseväckande?



jag håller verkligen med honom där att det faktiskt är konstigt att behöva säga sig vara just "en feminist" när man bara genom ens egen natur tar jämnställdhet för givet MEN! inte kanske är någon som aktivt framför budskapet till exempel. tycker ni verkligen att man absolut ska ta till sig den titeln ändå om fallet är sådant? hej!

2008-09-30 @ 22:37:17
Postat av: Anonym

Fin blogg du har! Kul läsning! :)

2008-09-30 @ 22:40:06
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: miriam

ja, jag tycker att man ska ta till sig den titeln även om man inte gör något aktivt.

bara man sympatiserar med tanken om jämställdhet tycker i alla fall jag att man ska kalla sig feminist.

eftersom vi faktiskt inte har ett jämställt samhälle idag är det viktigt att folk vågar ta steg, och det minsta steget man kan ta är väl att kalla sig feminist. och om fler gör det har vi en bättre grund att jobba utifrån.



och sen, hur tror du att det känns som tjej när varken ens pappa eller morfar kan stå upp och säga stolt att dom är feminister och för jämställdhet?

(nu kan i och för sig min pappa det men...)

det är viktigt att synliggöra problemet mer och jag tror därför att det är viktigt att så många som möjligt kallar sig feminister och gör det till en självklarhet.

i mina ögon är det viktigt att det blir lika tabu att inte vara feminist som det är att vara rasist.

för i grund och botten är det samma sak, man kan vara vara det olika extremt, men det är fortfarande att döma någon på grund av något kroppsligt.

2008-09-30 @ 23:40:54
URL: http://internetkontakten.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Jag vet inte om jag tycker att man bör kalla sig feminist bara för att man är för jämställdhet. För ordet har faktiskt ytterliga en innebörd; nämligen att ekänna den maktstruktur som råder. Man kan vara för jämställdhet utan att erkänna att det är ojämställt i samhället och då är man kanske inte feminist helt enkelt. Är man inte feminist ska man inte kalla sig det för då blir det svårt att diskutera.

Är man däremot feminist i ordets rätta bemärkelse tycker jag att det är fegt att inte våga stå för det bara för att många finner ordet stötande.



Ett annat ord som kanske borde tas tillbaka är radikalfeminist(som används som skällsord av både antifeminister och feminister). Varför inte vara radikal egentligen?

2008-10-01 @ 15:02:32
URL: http://agnesrebecka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0