fittkriget


Fick en kommentar på Saras förra inlägg som jag tänkte att jag kunde besvara eftersom jag tror att det nog var jag som kläckte ur mig ordet "fitthora".
Den här fittgrejen har vi helt enkelt alla väldigt olika åsikter om.
Jag kan inte minnas att jag någonsin avhållt mig från att använda orden fitta och kuk, i varken positiva eller negativa sammanhang.
(Bortsett från när jag var mindre och inte riktigt visste vad orden betydde kanske)
Jag tycker att det är helt okej helt enkelt.Tycker nog till och med att det är sunt att orden används så pass mycket eftersom det gör att orden känns mer neutraliserade.... om ni förstår vad jag menar.
Så jag kommer fortsätta att använda könsord (och typ alla ord) men tänka på använda dom i både positiva och negativa sammanhang.
Det är trots allt våra ord, vi äger dom.
Och vi kan välja att göra det till ord som massa människor säger och varje gång någon säger det ska vi feminister komma och säga att "fitta är ju ett fint ord" eller så bestämmer vi att det är ett ord för vårat kön som både kan vara positvit eller negativt vilket gör det mer nollställt och neutraliserat vilket jag tror är sunt.
Dessutom är det fel strid att ta enligt mig. Feminister kopplas redan ihop med tjat av jättemånga (t.ex. typ majoriteten av killarna i min klass) och om jag ska tjata ska det fan inte vara över en sådan sak som för mig inte är relevant.
Sedan är det en till grej jag vill tillägga. Ordet "kuk" används väl exakt lika flitigt som "fitta" och jag som använder båda orden förhållandevis ofta har fått höra löjligt många gånger att "du som är feminist borde veta bättre, fitta är inte ett fult ord, FYFAN!". Men aldrig någonsin har jag hört ett knyst om att det är fel att jag använder "kuk" i negativ bemärkelse. Och det handlar inte om att jag inte sagt "kuk" i närheten av samma människor som varit på mig om att jag använder "fitta", för det har jag, men dom bryr sig inte om användet av alla könsord i negativ bemärkelse vilket jag tycker är lite ifrågasättbart. Eller?
Och är det verkligen så att många tänker på fitta som ett negativt ord, sådär om ordet bara poppar upp framför en typ?
Det gör verkligen inte jag, kan jag ju säga utan minsta tvivel.

Men det är min personliga åsikt och det är ingen helt lätt fråga.
Argumentera gärna mer för att få mig att ändra mig om ni vill!

/Miriam

Kommentarer
Postat av: tove

det är lite orättvist att fitta ligger mycket bättre i munnen än kuk, eftersom fitta har två stavelser. man kanske kan säga kuken men det låter inte lika slagkraftigt. ofta om jag säger kuk säger jag nog det i kombination med fitta typ "jävla kukfittafan". fan har ju förresten också bara en stavelse men det ordet har ju fått en jävla genomslagskraft, åh jag fattar inte, det är så svårt. kuk känns i alla fall vääldigt mycket mer avdramatiserat än fitta, så ur den synpunkten är det väl en bra sak att använda ordet. dock vore det tråkigt om fitta, som är ett ganska bra ord, skulle börja kännas lika löjligt som ordet kuk. kuk liksom, man skrattar ju typ när man ser det.

2008-10-01 @ 12:33:16
Postat av: Rebecka

Konstigt appropå det där med fitta och kuk att jag förknippar skällsordet kuk med moppepojkar på Ekerö och högstadiekillar som klottrar kuk i blyerts på bänken medan jag tänker att fitta som skällsord används av lite mer, ja, vanliga människor (och med vanliga menar jag nog folk som liknar mig eller som jag kan identifiera mig med). Kuk verkar så mycket mera bonnigt på något vis.

Tänk att könsord aldrig kan vara neutrala.

2008-10-01 @ 15:08:22
URL: http://agnesrebecka.blogspot.com
Postat av: miriam

nej, könsord kan väl aldrig bli helt neutrala, men dom kan ju vara mer eller mindre avdramatiserade.



och haha vadå bonnigt med kuk?

dom flesta av mina vänner använder nog båda orden ganska mycket, hur bonnigt det än må vara.

fast kanske när jag tänker efter så är det nog lite så att dom flesta tjejerna säger fitta lite mer och dom flesta killarna säger kuk lite mer.

2008-10-01 @ 18:04:54
URL: http://internetkontakten.blogg.se/
Postat av: karin

jag säger typ aldrig kuk, tycker det är ett töntigt ord. säger inte fitta så ofta hellre, har börjat lite mer nu dock, förut körde jag lite mer på fitta är en tillgång ingen svordom typ. haha.

2008-10-02 @ 18:02:19
URL: http://curri.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag säger nästan inte heller kuk. Men ofta fitta. Som tove säger så klingar det bättre i munnen.

2008-10-02 @ 22:23:10
URL: http://internetkontakten.blogg.se/
Postat av: miriam

vad är detta med att kuk skulle vara ett bonnigt och töntigt ord? haha

jag håller helt enkelt inte med:)

och det här med att fitta är en tillgång är ju såklart helt sant, icke att förglömma.

2008-10-02 @ 22:42:30
URL: http://internetkontakten.blogg.se/
Postat av: trudy

säger du även skälsord över chatten om andra diskriminerade grupper såsom: jävla invandrare, jävla bög, jävla jude, jävla handikappade jävel. det är bara ord, äger du inte dom?

2008-10-11 @ 01:44:28
Postat av: miriam

jag har kompisar som är judar som jag kan kalla "jävla jude" på skoj, precis som att dom kan kalla mig "jävla fransk" på skoj.

eftersom att vi är så pass samspelta så att vi vet ingen av oss tycker att det är något som helst fel med att vara varken jude eller franska, så länge alla är säkra på det så fungerar det.

jag har ett ganska avslappnat förhållande till det där. och enligt mina erfarenheter så är det ofta dom som skämtar om vissa såna saker som tycker att det är en självklarhet att man inte lägger in nåt värde i en viss etnicitet, ett visst kön o.s.v...

2008-10-11 @ 18:39:00
URL: http://internetkontakten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0