Likhetsfeminism och Särartsfeminism

Jag tror (och hoppas) i och för sig att de flesta som läser denna blogg är välbekanta med särarts- och likhetsfeminism.
Men jag tycker att det är himla synd att inte alla vet vad dessa ord betyder därför kör vi en liten genomgång snabbt.

Särartsfeminister är i regel ganska föraktade, i alla fall av de feminister som kallar sig likhetsfeminister (vilket dom flesta gör, tror jag). Det tycker jag är jättesynd faktiskt. Men jag vet att jag även själv tittat snett när jag var lite yngre.
Särartsfeminister tror på att det är de biologiska skillnaderna mellan könen som gör oss olika, som ger oss könsrollerna och de ser det som helt naturligt. Men de tycker att vi borde värdera den kvinnliga könsrollen högre, istället för att förändra den kvinnliga könsrollen och få den att efterlikna den manliga könsrollen mer.
Alltså att den manliga könsrollen har prioriterats som viktigare länge, vilket inte är sant utan att vi har våra könsroller men att den kvinnliga könsrollen är lika viktig som den manliga i vårat samhälle.

Likhetsfeminister däremot tror att könsroller är en helt och hållet social konstruktion som borde förebyggas. Att problemet ligger djupare och att vi måste arbeta mer med den sociala ojämställdheten, på ett annat sätt.
Likhetsfeminister tycker alltså i stort sett att könsroller är skapade av oss själva och tror inte att det har samma biologiska grund som särartfeministerna tror.


Det här är alltså bara ett sätt att dela in feminism i, på ett ganska enkelt sätt.
Finns ju hur många grenar som helst i dessa två inriktningar.
Vet inte om jag har beskrivit det hela bra? Vad tycker ni om att dela in feminsimen på detta sätt?

/Miriam

Kommentarer
Postat av: Eric

Det vore jättekonstigt om man hade ett ord för de som inte läser mein kampf och pluggar rasbiologi, men en antites för övriga. Är det inte dags att skrota ordet "feminist" och hitta på något för motsatsen?



För övrigt tycker jag det var en bra grej ni gör, men kanske att ni borde försöka hålla konversationerna på "offrens" nivå. Jag menar, vilken femtonårig pojke ryggar inte tillbaka om man försöker ragga upp honom med en fras som "vad anser du om feminism?"? Om ni vill veta vad de egentligen tycker, och inte bara vad de har för fördomar om ett ord, så borde ni kanske formulera om och väva in lite?



Jag ska följa med spänning. Lycka till!

2008-10-01 @ 23:19:49
URL: http://mittlivsomromantiker.blogspot.com
Postat av: miriam

gud vilken bra grej. jag har aldrig någonsin tänkt på det men det är ju uppenbart det självklara.



och angående det här med att ta upp det på ett mindre "kasta-feminism-i-ansiktet-på-dom-så-att-dom-blir-rädda" så är det så att vi har varsitt lite mer seriöst projekt där vi tar oss tiden att försöka prata lite mer med dessa två killar. och inte gå på så hårt så direkt liksom.

men det är helt enkelt väldigt svårt att ta upp det på ett sätt som känns normalt och inte skrämmer dom.

men jag ska försöka skriva lite om den här personen som jag har gett mer tid och det är sant att det blir en annan reaktion då (såklart).

fast det är himla svårt att skriva ett någorlunda kort inlägg om det för det är på något sätt så mycket större och svårare.

2008-10-02 @ 22:49:06
URL: http://internetkontakten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0