vad som är okej och ej.

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om regler kring internet.
Har läst så obehagliga grejer ikväll så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Känner att man MÅSTE göra något, ringa till någon, mejla till någon, vara en pain-in-the-ass.
Det hela började med att någon skrev till mig på det här kamrat stället, någon som skrev "hahaha" och sen en länk till en hemsida.
Jag tänker inte länka den här, det vill jag inte. Men på hemsidan stod det i alla fall saker som var skrivna av en kille och handlade om hans ex-tjej som hade dumpat honom. Han var arg på henne och la ut bland annat en bild där hon var naken.
Det var väldigt obehagligt och jag har försökt fråga lite (bara dom i min närhet än så länge) om dom vet hur man skulle kunna hantera något sådant. Kan man anmäla eller nåt? Fast det inte är en svensk hemsida?
När vi kom in på detta ämne så hittade vi även trådar på flashback om prostitution, dels recensioner av prostituerade och även tips på vart man kan hitta prostituerade i sverige och i andra länder.
Detta är lagligt eller?
Om det är olagligt att köpa sex är det ju bara så jävla absurt om det ska vara lagligt med hemsidor där man tipsar om vilka som är bra och ger information om hur man kan få tag på dessa protituerade.
Sen hade även någon skrivit om det här lagförslaget att det ska bli olagligt att köpa sex även utomlands, och då hade dessa ljushuvuden (eller ska jag säga kukhuvuden) skrivit bland annat "snart får man ju inte äta gröt i sverige heller".

Och då kommer man ju genast in på frågan om yttrandefrihet. Jag vet att jag nog kan låta splittrad inför yttrandefrihet och det kan nog bero på att jag är det. På sitt sätt är jag för en väldigt vid yttrandefrihet, men om det nödvändigtvis måste innefatta sådant här så är jag inte med längre. Dock så tycker ju jag att man kan ha en rätt så vid yttrandefrihet med vissa gränser.
För det här är ju bara inte okej, det är så jävla dåligt.
Så nu är frågan vilka man ska vända sig till, för det har vi (rebecka och jag) sagt att det tänker vi göra. Först kanske ta reda på om det är tekniskt möjligt att kunna ta bort såna här sidor (kanske man kan kolla hos polisen???) och sen får man försöka få tag på politiker. Tjata och vara jobbig, lyckligtvis är det en av mina talanger.

Även om det känns som att man inte kan förändra något (eftersom makten är så centraliserad) så är frågan om man kan må bra utan att ens våga försöka?


/Miriam

Kommentarer
Postat av: Anonym

Flashback blev olagligt för flera år sedan, och fick flytta till utländska servrar.



Men där går ju också ofta gränsen för polisen. "I Sverige"? Kanske.



Så tycker jag inte du ska glömma att det säkert finns en hel hög högerextremister, eller bara snuskiga småkillar som gärna skulle ta bort er blogg om de gavs chansen.



Vad gäller killen lade ut saker om sitt ex, så får du nog helt enkelt passa dig lite för vem du umgås med - eller vem som fotar dig naken.

2008-11-26 @ 08:34:01
URL: http://utanklader.blogspot.com
Postat av: Erika

Hela grejen med flashback är ju att det är noll censur där; förutom att det recenseras horor där finns också div trådar om antisemitism, droger, ja, allt som egentligen är olagligt i Sverige. Fast vad jag har hört är det förbjudet på forumet att skriva om var man kan hitta någon som säljer droger, men tydligen inte var man kan hitta prostituerade? Spännande, där.

Angående snubbar som lägger ut foton på internet på sina ex (eller nuvarande) nakna går det nog att på något sätt stämma personen som har gjort det om han har lämnat något som helst spår efter sig, just eftersom man "skriver på" ett elektroniskt kontrakt där man påstår att man har fullständiga rättigheter när man laddar upp något på internet. Tyvärr måste jag nog hålla med herrutankläder här ovanför (passande) om att det bästa man kan göra är att inte låta folk fota en naken. Eller, om man gör det, se till att bilderna stannar hos en själv.

2008-11-26 @ 14:34:08
Postat av: Anonym

utan kläder har talat

2008-11-26 @ 14:58:53
Postat av: Rebecka

Man måste väl kunna låta sig bli fotad naken av någon man litar på, till exempel en partner utan att få skylla sig själv om bilderna hamnar på internet när det tar slut. Det var lite konstigt sagt tycker jag. Om man resonerade så kring alla kränkningar och övergrepp skulle man ju få ett helt sjukt samhälle.

2008-11-26 @ 22:56:09
URL: http://agnesrebecka.blogspot.com
Postat av: miriam

jag tycker inte att man kan säga att det är allas ansvar att se till själv att ingen lägger ut nakenbilder på en på internet. jag känner inte att jag har ett stort ansvar att se till att ingen lägger ut bilder på mig naken utan mitt samtycke. mitt ansvar handlar snarare om att inte lägga ut nakenbilder på andra utan deras samtycke.

och visst, det låter lite fint att säga att det är noll censur, men det är inte fint. det är uppenbart att det inte fungerar speciellt bra tycker jag.

2008-11-26 @ 23:50:30
URL: http://internetkontakten.blogg.se/
Postat av: miriam

och en grej till

om jag gav tips till läsarna till den här bloggen om hur de kan utföra lagbrott så skulle jag också tycka att denna blogg skulle stängas ner.

och just nu kollas det upp om det här skulle kunna vara s.k. koppleri. sådant man även kan anmäla hallickar för.

2008-11-27 @ 22:52:37
URL: http://internetkontakten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0