Intervju 1 Göran Sjölin (pappa)

Är du feminist? -Ja.

Är du särarts- eller likhetsfeminist?
-Jag anser att män och kvinnor är biologiskt olika och att ojämnlikheten beror på samhället vi lever i. Så jag står väl lite däremellan.

Vad anser du om att det är så få äldre (och unga) män som tar stark ställning i den här frågan?
-Jag tycker att det är tråkigt att det är så. Äldre män har ofta växt upp i en annan kultur och uppfostran än den vi lever i idag; att kvinnorna stod vid spisen och skötte hushåll medans männen jobbade. De yngre männen tror jag inte ser verkligheten och är blinda för hur det egentligen är.

Tycker du att du har varit medveten om den här frågan i uppfostran av dina barn?
-Ja, det tycker jag, för att jag har behandlat er som individer och inte efter erat kön.

Har du och din partner varit föräldralediga lika länge?
-Jag har haft all föräldraledighet och din mamma ingen, dvs vi var lediga båda två, ha ha!

Vi har pratat mycket om att man märker av så många fler tjejjer/kvinnor som är frustrerade i sin könsroll än män, trots att männens könsroll också är väldigt destruktiv. Så, känner du dig någonsin frustrerad i din könsroll?
-Jag känner mig inte begränsad och att jag måste leva efter den manliga könsrollen, t.ex. frågan du ställde häromdagen om jag tycker att det är jobbigt att min fru tjänar mer än mig, det stör mig inte.


/Sara

Kommentarer
Postat av: karin

Nu väntar jag med spänning på Anders Thompson :D

2008-11-28 @ 17:15:30
URL: http://curri.blogg.se/
Postat av: miriam

bra göran!

2008-12-01 @ 23:43:45
URL: http://internetkontakten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0