flickor

Hörde idag på stan:

Liten flicka: Det var en pojke på dagis som slog mig idag.
Mamman: Nämen oj. men tror du inte bara att han tyckte att du var söt och inte visste hur han skulle få kontakt med dig?!


Ständigt uppmuntras barn att ta allt som komplimanger. I alla fall flickor.
Om en pojke på dagis slår dig så är det nog för att du är söt, om en pojke tafsar på dig så är det nog för att du är söt, om en flicka i klassen är elak mot dig så är det nog för att hon är avundsjuk på dig för att, gissa vad......... du är söt!!!!
Därför ska du inte vara arg och ledsen. För du är ju SÖT!
Som liten flicka uppmuntras man att ta emot allting med ett leende. Att offra sig själv är bra, för att det betyder att du är snäll.
Och som liten flicka kan man knappast undgå att märka att dom värdefullaste egenskaperna man kan ha är att vara snäll och söt.
Eftersom det är det man får intryckt i sig hela tiden.
VAR SNÄLL OCH SÖT!
VAR SNÄLL OCH SÖT!
VAR SNÄLL OCH SÖT!

Jag har aldrig varit en liten pojke, men jag kan tänka mig att det inte är så fantastiskt det heller.


/Miriam

Kommentarer
Postat av: karin

Herrgud, höörde du verkligen henne säga så?

2008-11-28 @ 17:16:38
URL: http://curri.blogg.se/
Postat av: sara

jag kan tillochmed vittna om att hon sa så

2008-11-28 @ 18:07:10
Postat av: miriam

japp, det värsta är att det är inte så ovanligt.

man skulle aldrig säga så till någon som är äldre. men till barn kan man häva ur sig sånt.

vilket ju uppenbart ger en konstig bild av världen som delvis håller sig kvar när dessa barn sen växer upp.

2008-11-29 @ 01:14:13
URL: http://internetkontakten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0