till alla som tycker att deras egna åsikter är fel

Om det är något som jag är sjukt trött på att få höra så är det saker som
"Fyfan, du tror att du har rätt i allt hela tiden"
Det är verkligen det dels mest löjeväckande och mest ologiska man kan säga. Sen är det något som är väldigt elakt eftersom det får en att känna sig väldigt liten.

ALLA människor tror att dom har rätt, annars tror dom det ju inte.
Att gå runt och säga saker fast sen säga "ja, nu tror jag ju i och för sig att mina åsikter är fel" gör inte jag men ingen annan heller.
Och om det syftar på att jag inte skulle kunna ändra åsikter så stämmer det inte ett jävla piss. Flera, flera personer har lyckats få mig att ändra åsikter om flera, flera saker. Och kan du inte få mig att ändra åsikt är det helt enkelt för att du har för dåliga argument eller att jag tycker att argumenten för mina åsikter är övervägande dina argument.

Så därför tycker jag att det är en otroligt löjlig sak att kasta ur sig.
Men sedan så är det också taskigt, för det får en verkligen att känna sig liten och sen så är det konstigt att ge någon dåligt samvete för att den står upp för sina åsikter, oavsett vad man tycker om åsikterna.
För jag tror alltid att det är sunt att brinna för något, och om jag mår bra av att diskutera och säga vad jag tycker eller om någon mår bra för att den har hittat sin mening med livet i eurytmi eller vad som helst annat så är det otroligt lätt att stampa på det och få personen att känna sig skitig.
Och att det sen förmodligen kommer ur att man själv mår dåligt och är avundsjuk bryr jag mig inte om.
Man kan fan inte gå runt och bete sig som ett svin på grund av att man mår dåligt.

Fan vad jag är trött på att folk tror sig ha en rätt att stampa på folk som brinner för något eller som bara har något som är bra.

/Miriam

Kommentarer
Postat av: miriam

här är ett svar till dig som har skrivit. jag har dock valt att ta bort kommentarerna,

eftersom att du dels har nämnt ett speciellt namn på en i klassen och vi är bestämda med att det vill vi inte ska finnas i vår blogg. och det har jag heller inte gjort i mina inlägg. sedan så vill jag gärna att du diskuterar våra personliga angelägenheter och saker som rör våran privata relation på något annat ställe än kommentars-fältet på våran blogg. tack så mycket.



:



http://ateendiary.blogg.se/2008/september/underarigas-klassproblem-gallande-festande-h.html



http://ateendiary.blogg.se/2008/september/okej-forra-inlagget.html



http://ateendiary.blogg.se/2008/september/utkast-pratade-med.html



http://ateendiary.blogg.se/2008/september/utkast-haha-idag.html



det där är fyra länkar till dom inlägg jag har skrivit om klassen på min förra blogg.



http://internetkontakten.blogg.se/2008/november/



och där var en länk till ett inlägg som handlade framför allt om ett argument som en personen i klassen har sagt.



jag föreslår att du läser igenom inläggen även om det är långt och mycket, med tanke på den kritiken du just lagt fram om dom.

det tycker jag faktiskt känns rimligt.



jag har skrivit en del saker om klassen som inte alls har varit positiva.

det första inlägget som jag har länkat är framför allt skrivet om utanförskap, och om hur det blir en ond cirkel av det hela som visar sig så att när jag t.ex. känner mig utanför så blir jag mer mån om att visa mig bra och cool så att säga, inför dom jag känner mig utanför.

inlägg nummer två som jag länkat var ett inlägg där jag förklarade lite tydligare att jag givetvis inte tycker att alla i klassen är elaka o så. i anslutning till nummer ett.



inlägg nummer tre som jag har länkat var en upplevelse jag beskrev, som handlade om något jag upplevt som otroligt hemskt, som den feminist jag är. som hade med lärare och elever att göra.



och fjärde inlägget jag länkade handlade om en situation i klassen där jag tyckte att två personer agerade helt och hållet felaktigt och sa saker som var elaka och helt fel.



jag tycker inte att det jag har skrivit har varit fel.

sedan undrar jag vad som hände med den ursprungliga frågan. det jag skrev om var situationen som var på eurytmilektionen och det känns väldigt mycket som att mitt svar på din kommmentar om det, inte blev besvarad i det du nu har skrivit. utan istället har du valt att ta upp det faktum att jag känner mig utanför i klassen.

sedan undrar jag också, du håller tydligen med om att självklart så tycker man att man har rätt för annars skulle man inte tycka så. men varför skrev du då att "Fyfan, du tror att du har rätt i allt hela tiden"?



och jag tycker också att det är konstigt att man inte ska få kritisera saker som har hänt och gjorts i klassen för att då får man skylla sig själv om man sen mår dåligt och känner sig utanför.

2008-12-08 @ 19:27:22
URL: http://internetkontakten.blogg.se/
Postat av: Julia

okej jag orkar inte bry mig längre, hata mig så mycket du vill.

2008-12-08 @ 22:01:13
Postat av: Tove

det där är så konstigt när det händer. det är som att utgå ifrån att man går in i en diskussion för att typ "knäcka" den andra parten. jag vill testa mina argument och jag vill bli ifrågasatt så jag kanske kan ändra mig men då förväntar jag mig att kunna ifrågasätta folk som tycker tvärt om också utan att få amen du tror du vet allt-svaret. knas.



sen vet jag inte vad allt det andra som inte angår mig gäller. men ja, bra poäng

2008-12-09 @ 00:21:23
Postat av: Marcus

I slutändan handlar det om att vissa människor inte tänker, eller orka tänka. Vissa har aldrig blivit initierade i en vardag där diskuterandet är en central del. Ganska förenklat, men i förlängningen tror jag det innebär att tankeverksamhet och moraliskt tänkade blir lika med nollställt.



De ryggar tillbaks inför de flesta rationella diskusioner, och andra som är mer känslobetonade får ett primitivt uttryck eftersom de inte ens för sig själva har klargjort var deras ståndpunkt ligger.



Då är det lätt för dessa människor att leka följa John med deras åsikter och beteende. När man inte har någon egen grund att luta sig mot, försöker man luta sig mot andras, om de inte heller har någon blir resultatet förödande.



Man måste tro på sin åsikt. Det säger sig självt! Jag tror problemet ligger i att dessa personer inte har några motargument och då blir det lätt att ta till stora förolämpshandsken och säga ”Öh du tror du alltid har rätt”.



Fortsätt tänka och tycka Miriam, det är du bra på.

2008-12-09 @ 16:17:32
Postat av: Julia

Ursäkta mig, men du har ingen aning om mina motargument?

2008-12-09 @ 21:24:38
Postat av: miriam

julia, kommentaren marcus har skrivit handlar om det inlägg jag har skrivit och är inte personligt riktad mot dig, och det vet jag eftersom han inte ens kände till vår konflikt.



jag har inte menat att censurera dina motargument, om du vill så kan jag publicera dina kommentarer igen, men ta bort namnet som nämndes i dom, eller så kan du skriva om dina argument.

2008-12-09 @ 23:02:50
URL: http://internetkontakten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0